Aukle var izmainīt bērna likteni

Šo rakstu vēlamies sākt ar pārdomām par nesen redzēto filmu "Мама напрокат" (Mamma uz nomaksu). Tajā atspoguļots, ka māte pamet ģimeni, atstājot tēvam un vecaimātei maziņu meitiņu. Mazā meitiņa nomoka tēvu ar jautājumiem un prasībām - "Kur mūsu mamma? Kad man būs mamma?" Tēvs izvairās no atbildes.

Kādu dienu kafejnīcā noskatījis vīzdegunīgu sievieti, viņš nolemj atvest to mājās, lai viņa aizstātu māti un aukli. Klusībā viņš cer, ka meita, izbaudījusi viņas šerpo raksturu, pārstās vaicāt par māti un viņas meklēšanu. Tomēr tēva intuīcija nepiepildījās, jo viņš sākotnēji šo sievieti uztvēra no negatīvās puses. Izrādījās, meitenīte neatgrūda pieņemto aukli, bet viņas ātri viena otru iemīlēja. Pirmā saprātīgākā izrādījās meitenīte, kura ļoti labi juta saderīgas attiecības. Aukle iepatikās arī vecaimātei.

Tēvs kā tālbraucējs šoferis tādu situācijas pavērsienu nebija gaidījis. Aiz izbīļa viņš padzina aukli. Pašā sākumā viņš aukli tika brīdinājis, ka šeit viņa nevienu nedrīkst iemīlēt un pieķerties nevienam! Bet viss notika automātiski. Pēc aukles padzīšanas paslepus viņai pakaļ aizbēga arī mazgadīga meitenīte. Stāsts noslēdzās ar to, ka aukle kļuva meitenītei māte un tēvam sieva. Jaunajā ģimenē visi bija saderīgās attiecības (pēc socionikas). Šo filmu iesakām noskatīties ikvienam cilvēkam, it īpaši tiem, kam ģimenē ir mazi bērni.

Pašā februāra sākumā sabiedriskā vietnē parādījās raksts "Septiņas pazīmes kā atpazīt sliktu auklīti", kurš piesaistīja socionikas speciālistu uzmanību. Tika izteikti dažādi minējumi, kāda nedrīkst būt auklīte, taču mūsu viedoklis ievērojami atšķiras katrā no septiņiem punktiem. Tas mūs mudināja sniegt savu komentāru pēc katras pazīmes. Lai lasītājam būtu vieglāk saprotams konteksts, minētais raksts citēts pilnībā.

Socioniķu komentāros daudz tiks minēta socionikas terminoloģija, bet diemžēl nav iespējams visu citādāk komentēt, to nepieminot. Tādēļ atliek tev pašķirstīt mājas lapu, lai saprastu, par kādiem sociotipiem ir runa. Notici, tas tev ļoti noderēs!

Tev noteikti būs vieglāk orientēties, ja sadaļā "Kas ir socionika" apakšnodaļā "Socionikas pamati" atradīsi Sociotipu tabulu un to izprintētu turēsi sev priekšā, lasot rakstu!

Ne vienmēr vecākiem ir viegli pieņemt lēmumus, kas skar bērna izglītību un audzināšanu. Viens no nopietnākajiem lēmumiem – auklītes izvēle, jo auklīte ir ne tikai tas cilvēks, ko mēs ielaižam savā mājā un dzīvē, bet arī uzticam visdārgāko – savu bērnu.

Veidi, kā noskaidrot, vai auklīte ir piemērota savam darbam, ir dažādi. Var uzticēties intuīcijai, var mēģināt pārrunu laikā izzināt auklītes domas par bērnu audzināšanu, dienas kārtības ievērošanu, našķiem starp ēdienreizēm un "multenēm" kas līdzēs nodrošināt mieru. Tomēr te jāatceras, ka sakumā ikviena potenciālā auklīte centīsies par sevi atstāt vislabāko iespaidu.

Socioniķa komentārs:

Reti kuram cilvēkam piemīt tik laba intuīcija, lai no skata un sarunas spriestu par piemērotību vai nepiemērotību auklītes darbam. To lieliski atsedz sākumā pieminētā filma, kurā tēva intuīcija nenostrādāja. Tāpēc katram ir nepieciešamas objektīvas zināšanas par cilvēka spējām un raksturu, kuras atklāj tikai socionika.

Ir vecāki, kuri iegādājas dažādas novērošanas iekārtas, lai pārliecinātos, kā aukle tiek galā ar saviem pienākumiem.

Socioniķa komentārs:

Tāds kontroles līdzeklis raksturīgs tikai 2.kvadras pārstāvjiem, pārējiem tas pat prātā neienāktu.

Tomēr šādai novērošanai būtu jābūt galējās nepieciešamības līdzeklim, jo ir vairākas pazīmes, kas var liecināt, ka aukle nav piemērota savam darbam.

Socioniķa komentārs:

Kaut arī pazīmes varētu izdalīt, tās vienalga izrietēs no vecāku sociotipu pozīcijām.

1. Bērns kļuvis nemierīgs un nervozs. Protams, neviena aukle nevar aizstāt mammas un tēta mīlestību, gādību un rūpes. Tomēr bērnam aukle ir jāsajūt kā draugs. Jā, bērnam aukli vajadzētu pat nedaudz mīlēt, jo viņa tomēr ir cilvēks, ar kuru sanāk pavadīt kopā lielu daļu ikdienas. Tā kā aukles ienākšana ģimenē bērnam ir nopietnas pārmaiņas, tam vajadzētu notikt pakāpeniski, turklāt sākotnēji tikšanās reizēm vajadzētu notikt klāt esot kādam no vecākiem. Ja pēc iepazīšanās perioda beigām bērns pēc kopā pavadītas dienas ar aukli kļūst nemierīgs un nervozs, ir pamats bažām, vai šī aukle ir piemērota tavam bērnam.

Socioniķa komentārs:

Var gadīties, ka aukle vecākiem ir iepatikusies, jo pēc socionikas ir viņiem saderīga. Visbiežāk ģimenē bērnam nav tas pats sociotips, kas vecākiem. Ja aukle ar bērnu ir kādās no diskomfortablajām attiecībām, bērns no viņas klātbūtnes vien var palikt nervozs. Bērns tam var nespēt dot skaidrojumu, taču instinktīvi jūt attiecību saderību vai nesaderību, kaut arī auklīte cenšas būt mīlīga, laipna un ir pieņemta ar labām rekomendācijām.

2. Aukle nestāsta par dienas notikumiem. Pārnākot mājās no darba, tu visticamāk vēlies dzirdēt sīku un smalku dienas izklāstu. Un tas nenozīmē, ka neuzticies auklei, bet vēlies zināt, ko tavs bērns ir darījis visu garo dienu. Ja aukle tomēr to uztver saasināti, ja aukle dod mājienu, ka viņai šāda kontrole nav pieņemama, ja aukle atrunājas, ka diena bija tieši tāda pati kā visas citas, tad ir vērts pārdomāt, vai aukle ir piemērota tavam bērnam. Auklei ir jāspēj pastāstīt, kas konkrētā dienā ir noticis, ko bērns jaunu apguvis un iemācījies, kā juties. Pretējā gadījumā var rasties pamatotas aizdomas, ka bērns pa dienu tiek atstāts novārtā un netiek pienācīgi aprūpēts un izklaidēts.

Socioniķa komentārs:

Patiesībā tikai sensorie loģiskie vecāki (Maksims, Žukovs, Štirlics) vēlas sagaidīt atskaites. Taču ja aukle izvairās no šādām sarunām, visticamāk arī viņa ir kāda no astoņām loģiskajām. Ja viņa ir tikusi galā ar saviem pienākumiem, runāšana viņai šķiet lieka laika kavēšana. Ja aukle ir sensori loģiskā, viņa spēj visu pedantiski piekopt, lai vecāki būtu apmierināti. Turpretī ja aukle ir intuitīvi loģiskā, viņa nesaskata lietu kārtību telpā un veic tikai nepieciešamo bērna aprūpi. Abas šīs kategorijas aukles nedos atskaiti par dienā notikušo.

3.Bieži gadās sīkas sadzīves traumas. Diemžēl bērni mēdz būt tik kustīgi, bezbailīgi, neuzmanīgi un izdomas bagāti, ka no visiem puniem un paklupšanām viņus pasargāt ir teju neiespējami. Tomēr, ja aukles uzraudzībā, kuras vienīgais uzdevums ir rūpēties par mazuļa labklājību un drošību, bērns regulāri tiek pie dažādām traumām – sasitumiem, nobrāzumiem, atvilktnēs ievērtiem pirkstiem, ir jāpārdomā, vai aukle patiešām ir piemērota savu pienākumu veikšanai. Vai tiešām aukle nedara kādas blakus lietas, kamēr bērns tiek istabā atstāts viens pats.

Socioniķa komentārs:

Tā visticamāk ir ekstravertā intuitīvā tipa aukle, kurai grūtības rada pastāvīga uzmanības koncentrēšana uz bērnu. Iespējams, viņa atradusi kaut ko interesantu, ar ko aizrauties – žurnālu, grāmatu vai televīzijas pārraidi, un piemirsusi par bērnu. Bet tas nav ļaunu motīvu vadīts. Ja bērnam traumas atkārtojas, vecākiem jāpieņem lēmums par auklītes piemērotību.

4.Aukle neievēro tavus norādījumus. Ja kādā brīdī sāc pamanīt, ka aukle neievēro tavus norādījumus, ir vērts pārdomāt, kāpēc auklīte šos norādījumus neņem vērā. Iespējams auklei šķiet, ka viņai bērnu audzināšanā ir lielāka pieredze un zināšanas, tomēr viņai ir jāievēro tavas prasības un noteikumi.

Visticamāk šādā gadījumā aukle ir diskomfortablās attiecībās ar bērna vecākiem. Iekšēji viņa ignorē norādījumus, kas liecina par to, ka no tādas ģimenes ir jāatvadās. Taču neaizmirstiet, ka citā ģimenē viņa var būt vislabākā!

5.Aukle bieži kavējas. Ja aukle regulāri kavē norunāto tikšanās laiku, ir pamats šaubām, vai viņa godprātīgi spēs veikt citus viņai uzticētos uzdevumus. Protams, var gadīties kādas neparedzētas situācijas, kuru dēļ gadās aizkavēties, bet pavisam kas cits – regulāri kavēties, nerēķinoties ar tavu un tavas ģimenes laiku.

Socioniķa komentārs:

Mūsuprāt, šī aukle ir kāda no ekstravertajām intuītēm. Tomēr jāatzīmē, ka šī tipa auklītēm arī ir virkne noderīgu īpašību bērna audzināšanā, par kurām runāsim raksta beigās.

6.Bērns regulāri ir netīrs un nesakopts. Ja pirmais darbs, ienākot pa mājokļa durvīm, ir bērna mutes nomazgāšana un tīru drēbju uzvilkšana, ir nopietni jāpārdomā, vai tiešām aukle tiek galā ar saviem pienākumiem. Ja bērns regulāri staigā nosmulējies un nolējies, tas var liecināt, ka auklei patiesībā ir vienalga, kad ikdienā notiek ar viņas aprūpējamo.

Socioniķa komentārs:

Arī šeit atliek secināt, ka aukle ir kāda no intuītēm. Tomēr, jāpiezīmē, ka viņai nav vienalga, kāds izskatās bērns! Viņa vienkārši to neuzskata par galveno, jo vairāk nodarbojas ar radošuma attīstību bērnā. Ja jums izdotos apskatīt šīs aukles māju, ievērosiet, ka arī tajā valda māksliniecisks haoss sadzīviskajās lietās.

7.Aukles stāsti nesakrīt ar realitāti. Iespējams, auklē katru vakaru stāsta brīnumjaukas lietas, kas notikušas pa dienu, tāpat ir vienmēr pa ķērienam attaisnojoši stāsti, kāpēc kaut kas ne tik labs ir noticis. Tomēr, ja tevī mostas šaubas par aukles stāstu patiesumu, neatstāj to bez ievērības. Auklei ir jābūt cilvēkam, kuram tu nešaubīgi uzticies, jo viņa ir tā, kurai tu uztici dārgāko – savu bērnu.

Socioniķa komentārs:

Cik tipu, tik vecāku domas, kādai jābūt auklītei! 2.punktā tiek minēts, ka atskaites jādod katru dienu. Iespējams, arī tādēļ auklei rodas nepieciešamība iziet no neveiklās situācijas, izdomājot stāstus. Ar to arī viņa būs atskaitījusies. Arī šeit jūtama aukles un vecāku nesaderība pēc socionikas. Taču izdomātus stāstus vairāk tieksme stāstīt ētiskajām intuitīvajām auklēm.

Socionikas speciālistu secinājums

16 sociotipi sadalās 4 grupās, kuras norāda uz katra tipa profesionālo piemērotību.

Pirmā grupa – sociālie tipi ar spēcīgu sensoriku un ētiku – Igo, Dimā, Draizers, Napoleons. Tās ir dzimušas aukles un būs vislabākās, kuras rūpēsies par bērna komfortu, tīrību, savlaicīgu paēšanu, pamanīs veselības pārmaiņas un uzturēs kārtībā arī dzīvokli. Viņas daudz sarunāsies ar bērniem, attīstot viņā praktiskumu – zīmēšanu, dziedāšanu, dejošanu, darbu ar materiāliem (šūšanu, figūru veidošanu no plastilīna u.c.). Viņas mācīs, kā uzvesties sabiedrībā, stāstīs bērniem, kas ir labs, kas slikts, kas ir mīlestība, ko nozīmē mīlēt dzīvniekus un dabu. Viņas pašas izjūt nepieciešamību pēc kārtības un tīrības, ko arī ieaudzinās bērnos. Šī grupa patiešām mīl bērnus, tāpēc viņas ir vislabākās bērnu aukles gan mājās, gan bērnudārzos. Lieliskas mazāko klašu audzinātājas un vecu cilvēku aprūpētājas. Viņas ieaudzinās bērnā atbildību par rīcību.

Otrā grupa – humanitārie tipi ar spēcīgu ētiku un intuīciju – Jeseņins, Hamlets, Dostojevskis, Hakslijs. Šīs aukles attīstīs bērnā radošumu, bet ne praktisko pusi. Viņas meklēs bērnā talantus, mudinās domāt, atraisīs bērna pozitīvās rakstura iezīmes, pašas sagudros interesantus stāstus, pasakas, priekšnesumus, radot bērnā ideālās pasaules iespaidu. Viņas slikti pamanīs praktisko pusi. Nepamanīs bērnam nošmulētu muti, nosmērētas drēbes, apkārt var būt nesavāktas un izmētātas mantas un citi piederumi. Viņas nespēj bērnā ieaudzināt atbildības sajūtu un nav kategoriskas. Var bērnam uzdot pienākumu, bet nespēj pieprasīt tā izpildi. Šī grupa ir labāk piemērota pamatskolas vecuma bērnu audzināšanai. Taču, ja bērns būs ļoti saderīgs, viņš pieķersies viņai.

Trešā grupa – tendēta uz zinātni. Loģiskie intuitīvie tipi – Donkihots, Robespjērs, Balzaks, Džeks. Šī grupa ir maz piemērota maza bērna audzināšanai, jo visbiežāk nezina, kā izturēties ar mazu bērnu vai cilvēku, kurš raud. Vairāk no šīs grupas piemēroti aukles darbam ir Balzaks un Džeks, bet pilnīgi nav piemēroti Donkihots un Robespjērs. Šī grupa savas valodas un komunikācijas īpatnību dēļ nespēj nolaisties līdz maza bērna līmenim. Toties šīs grupas pārstāvji ir labi vidusskolas un augstskolas speciālo priekšmetu pasniedzēji.

Ceturtā grupa – tendēta uz vadīšanu un pārvaldīšanu. Tie ir loģiskie sensorie tipi – Žukovs, Maksims, Štirlics, Gabēns. Arī šī grupa nav piemērota maza bērna audzināšanai. Viņi bieži apmulst maza bērna klātbūtnē. Par cik ir dzimuši vadītāji, viņiem būs grūti uzklausīt vecāku norādījumus, jo tie bieži viņiem šķitīs muļķīgi un nesaprātīgi. Kaut arī nolaisties līdz bērna apziņas līmenim viņi spēj, bet viņi to pielīdzina pieauguša cilvēka izpratnei. Savus bērnus viņi patiešām mīl, bet kā aristokrātu kvadras pārstāvji svešus iekšēji pieņem ar grūtībām. Tāpēcviņu attieksme pret bērnu var būt kategoriskāka un neiecietīgāka kā pret saviem bērniem. Toties viņi ir labākie mācību iestāžu direktori un augstskolu pasniedzēji.

Vēlamies tev paskaidrot, ka mēģinājām vieglā valodā pieminēt katras grupas četru tipu spēcīgākās iezīmes. Ja tipa vadošajās funkcijās nav ētikas, tad tāds cilvēks gribēdams nevar kļūt par labu aukli šī vārda pilnīgākajā nozīmē. Līdz ar to esam devuši atbildi, kāpēc aukle ar bērnu nesarunājas vai dara to maz.

Mēs gribētu ticēt, ka tu saprati, kuras grupas aukles ir vispiemērotākās – tātad tās vispirms ir pirmās grupas – sociālo tipu aukles. Atkarībā no tā, ko vecāki gaida no aukles, var arī būt otrās grupas pārstāves.

Ja tev vairāk rūp sadzīve, tad noteikti jāņem tikai pirmās grupas pārstāves. Ja vairāk svarīga bērna garīgā attīstība, tad jāņem otrās grupas pārstāves.

Iegaumē vienu lietu – mazāk svarīga nozīme ir tavai saderībai ar aukli (pēc sociotipu tabulas), bet ļoti liela nozīme ir bērna saderībai ar aukli, jo viņa dzīvos ar viņu visu dienu. Bieži gadās, ka vecākiem nav saderīgs bērns, bet aukle var izrādīties saderīga bērnam. Tas ir normāli, ja bērns auklītei uzticēsies vairāk kā tev.

Vai apmaksa ietekmēs aukles darbu?

Aukles profesija ir sirds darbs. Pēc mūsu komentētā – pirmās sociālās grupas aukles darbu tik un tā padarīs pēc labākās sirdsapziņas. Ja samaksa būs par mazu, viņas var atteikties no darba turpināšanas. Otrajai un trešajai grupai, kuras veido intuitīvie tipi, darba samaksa nemainīs un neuzlabos darba kvalitāti. Ceturtās grupas sensori loģiskās aukles, samazinot darba samaksu, var nedarīt neko lieku. Ja tu meklē guvernanti, tad iesakām izvēlēties tikai pirmās un ceturtās grupas pārstāves.

Ja tu ignorē socioniku un pati vēlies atrast aukli, tad mūsu ieteikums ir tāds: vislabāk pirmo tikšanos ar aukli sarunā viņas teritorijā. Pavēro, kāda kārtība valda tajā un izdari secinājumus. Pirmajai un ceturtajai grupai mājās valdīs ideāla kārtība, ko nevarēs teikt par otro un trešo grupu. Tikai pēc tam viņu aicini mājās pie sevis, lai iepazīstinātu ar bērnu un darba pienākumiem.

Kā saprati, šajā tehniski attīstītajā laikmetā ir nepieciešams apgūt daudz vairāk kā tikai savu profesiju. Socioniku iemācīties nav nemaz tik grūti, un savu bērnu dēļ to ir vērts darīt! Bet kamēr neesi apguvusi socioniku pati, vari izmantot arī speciālista palīdzību. Vēl tu vari nopirkt socionikas grāmatu "Nepārveido sevi, tikai uzzini, kas esi" un lasot mācīties!