Sociālais eksperiments pie altāra!

 

Visticamāk, ka neviens cilvēks uz pasaules pirms precībām neplāno šķiršanos, arī zvērestā viens otram solās būt kopā priekos un bēdās, līdz nāve abus šķirs.

Taču retumis sastopami tādi pāri, kas pēc vecajām tradīcijām slēdz aprēķina laulības. Iespējams, ka pasaulē ir daudz un dažādu citu iemeslu un motīvu, kāpēc divi cilvēki savieno savas dzīves.
Izrādās, ka mazajā Latvijā atrodas sauja cītīgu špikotāju, lai risinātu vientulības problēmu. Citur pasaulē tiek praktizēts un kultivēts tāds vājprāts kā divu vientulības māktu cilvēku mērķtiecīga sapārošana (ar aizsietām acīm). Grupai producentu pietika uzdrīkstēšanās šo vājprātu ieviest Latvijā.

 

Citāts: Kanāls TV3 jauno raidījumu „Precos ar svešinieku!” dēvē par sociālo eksperimentu. Tā ietvaros trīs sievietes un trīs vīrieši, kuri nekad viens otru nav redzējušu, satiksies pie altāra un uzreiz arī apprecēsies. Pāri pēc kāzām sešas nedēļas dzīvos kopā kā īsts vīrs un sieva. Ja viņi iemīlēsies viens otrā, eksperiments būs noritējis veiksmīgi, ja nē – viņiem nāksies šķirties.

Vai var vēl kaut ko šausmīgāku izdomāt, lai sakropļotu sešiem jauniešiem dzīves? Pārsteigumu rada, kā šo procesu var akceptēt luterāņu baznīca, jo tradicionāli šādu rīcību sauc par netiklību un svētuma zaimošanu. Taču, ticiet vai nē, bet arī mācītājs tika iesaistīts atlasē.

Kaut arī iesaistītajām personām bija zināmi noteikumi, tāpat tika pieļauts neveiksmes risks.


Atliek pajautāt, vai šī projekta īstenotāji ir uzņēmušies līgumiskas saistības, atlīdzinot morālos un materiālos zaudējumus, ja  laulības dzīve izrādīsies neveiksmīgā?

 

Neliela atkāpe ar ieskatu socionikā – pirmajā zinātnē, kas pievērsusies cilvēku savstarpējo attiecību analīzei. Tā skata pasauli un cilvēkus caur daudzām iezīmēm, bet būtiskākās konkrētajā gadījumā ir sensorika un intuīcija.


Pavisam socionika izdala 16 dažādus tipus, no kuriem 8 ir sensorie un 8 intuitīvie. Sensorie tipi pasauli un norises tajā redz ļoti konkrēti, reāli un piezemēti.

Turpretī intuitīvie tipi pasauli un tās norises uztver tuvināti, aptuveni, ļaujot vaļu iztēlei.


Jau šova izsludināšanas brīdī jebkurš interesents ar socionikas zināšanām varēja droši prognozēt kādi sociotipi tajās piedalīsies. Skaidrs, ka lielākā atsaucība būs no intuitīvajiem tipiem.

 

Kāpēc?

Dažus intuītus vilina noskatītās ainas no romantiskām filmām, citus mūžīgais optimisms, vēl citus – vēlme adrenalīnu gūt no nejauši piespēlētām situācijām. Tieši intuitīvo tipu lielākais risks ir iekrist sākotnējās ilūzijās. Mainīgos apstākļos intuitīvie tipi daudz vienkāršāk ievāc visu nepieciešamo informāciju. Kaut arī viens otru nepazīst, bet riskē iestūrēt laulības ostā. Taču laulība nav eksperiments, tā ir saistību un atbildības uzņemšanās par savu un otrās puses likteni, kas izriet no abpusējas mīlestības.


Pretējs intuitīvajam tipam ir sensorais tips. Lai sensorais tips strauji spētu pieņemt nepazīstamas un neparedzamas situācijas, viņam nepieciešams jau iepriekš izskaitļot visus riskus, neveiksmes un apdraudējumus. Sensorais uzņemas risku tikai tad, ja apkārtējā situācija ir pilnīgi prognozējama un paredzama. Tāpēc sensorais neriskē pieteikties tādos šovos.

Noklausoties iemeslu, kas pamudināja cilvēkus piedalīties šovā, gandrīz visi minēja šodienas ierobežotās iepazīšanās iespējas tiešā kontaktā.

Pārsteidza šovam pieteikušos interesentu aktivitāte – 353 vīrieši un 483 sievietes. Tādējādi varam gūt apstiprinājumu, ka neprecētiem cilvēkiem zudušas iespējas dabīgā ceļā un reālos apstākļos iepazīties, par ko jau mēs savulaik atspoguļojām rakstā "Deja kā intimitātes sastāvdaļa".

Interesanti uzzināt, pēc kādiem kritērijiem notika pāru piemeklēšana? Skatītājam pat nav dota iespēja pārliecināties, kā tapuši ekspertu komisijas ieteikumi pāru veidošanā, kurus izdarīja mācītājs, seksoloģe–ginekoloģe, psihoterapeite un antropoloģe.

Žaklīna Cinovska kā pieredzējusi producente drosmīgi atļāvās nokritizēt šādu šovu rīkošanu Latvijā, nodēvējot tādu rīcību necenzētā vārdā. Mēs Žaklīnas viedoklim pievienojamies, bet kā socionikas speciālisti.

 

Pēdējās dienās sabiedriskās vietnēs izlasījām Jāņa Jurkāna pārdomas par laulības dzīvi. Mums iepatikās daži fragmenti:
"Neviens nepiedzimst par [laulības] krāpnieku. Par tādu kļūst, ja attiecības sāk gruzdēt. Grūti nav apprecēties, grūti būt precētam. …vissvarīgākais ir patiesa tuvība ar sievieti, viņas orgasmi.
… Lauznis [t.i., primitīvs vīrietis] nesaprot, ka nevar būt labs sekss ar sievieti, ja tev nav labi ar viņu bez seksa [...], sieviete un vīrietis ir kā dažādas ģitāras stīgas, jo skanam dažādi, bet tikai kopā, atsevišķi – nē.
… "Lauva zoodārzā vai savannā mīlējas 7-8 reizes dienā, bruņurupucis to dara vienreiz divos gados (kamēr aizrāpo...). Arī cilvēki ir dažādi un, nedod dievs, ja apprecas lauva ar bruņurupuci….!!!”

 

Tādējādi Jurkāna teiktais apstiprina divas pamatpatiesības par cilvēku laulību:
1) nevar cilvēkiem piemeklēt partneri pēc tādām pašām metodēm, kādas valda lopkopībā (mātīte prasās pēc tēviņa un tas tiek piemeklēts, mātīte tiek aplecināta).
2) mīlestībai nav matemātiskas formulas. Mīlestību nevar nopelnīt, jo tai jāatmostas abos partneros. Cerēt, ka partneri pieradīs un mīlestība kaut kad atmodīsies, ir ilūzija.

 

Kā rīkoties, lai izvairītos no milzīgā riska, saliekot pārus kopā?

Lietderīgi ir izmantot socionikas metodi, kas ļauj prognozēt attiecību noturību un risku iespējas. Šai metodei ticamība ir tuvu 90%. Ja socionika būtu iekļauta pāru atlasē, reitings trīskāršotos, jo cilvēkiem apnicis skatīt negācijas. Par to vairākkārt jautājuši mūsu lasītāji.

Šī šova analīzi mēs veicām pēc mūsu mājas lapas lasītāju un interesentu lūgumiem. Mūsu mājas lapu lasa līdz 14 000 lasītāji mēnesī.

Lai izteiktu savu vērtējumu par pāru saderību, mēs apskatījām pieejamos videomateriālus, noklausījāmies katra izteiktos iebildumus par partneri, pētījām tērpu iegādi, ēšanas paradumus, spriedelējumus par kopdzīvi u.tml.

Veiksmīga kopdzīve veidojas, ja pārī viens ir sensors, otrs intuīts, viens loģiskais, otrs ētiskais. Bez tam, papildinošam partnerim jābūt no vienas kvadras, dažos gadījumos saderīgais var būt arī no blakus kvadras. Par attiecību saderību izvērsti skatiet mājas lapā: "Saderība un nesaderība attiecībās”.

 

 Zane_Hakslija.jpg Uldis_Robespjers.jpg

 

Zane – pēc sociotipa Hakslija un Ulvis pēc sociotipa Robespjērs - abi intuīti, pēc arhetipa abi Bērni. Starp Zani un Ulvi ir revīzijas attiecības, kas uzskatāmas par nesaderīgām. Zanes un Ulvja atšķirības pasaules redzējumā jau jūtamas tagad. Katrs no viņiem ilgojas pēc sava saderīgā. Zanei tas ir Gabēns vai Štirlics, Ulvim - Igo vai Dimā.

 

 Raimonds_Jesenins.JPG

Zaiga – pēc sociotipa Dostojevska un Raimonds – Jeseņins – abi intuīti, pēc arhetipa Bērns un Briedis. Starp šiem tipiem veidojas šķietami vienādo attiecības, un viņi ir no pretējām kvadrām. Dostojevskai saderīgs ir Štirlics vai Gabēns un Jeseņinam - Žukova vai Maksima.

 

 Ugis_Donkihots.jpg


Zanda – pēc sociotipa Robespjēre un Uģis, pēc sociotipa Donkihots, abi intuīti un pēc arhetipa - 1. kvadras Bērni. Kā daudzajiem loģiskajiem, viņiem ir grūti izveidot attiecības. Spoguļa attiecības, kurās viņi sasaistījuši dzīvi, ir derīgas kā kolēģiem, bet naivi cerēt uz saderīgu ģimenes dzīvi. Bija vērojams, ka viņi pat nespēj nodibināt miesisko tuvību. Abi ilgojas pēc ētiskiem sensoriem Igo un Dimā, kuri prot atvērt partneri dialogam un miesiskam kontaktam.

Kaut arī šovs vēl nav noslēdzies, lasītājs varēs salīdzināt socionikas prognozes ar „ekspertu” ieteikumiem un attiecību reālo norisi.